Sunah Suka Sakura dot com

Sunday, February 28, 2010

Aku dan Batuk.....(3botol ubat batuk dah abis)


dah hampir 3bulan aku batuk...pelbagai kaedah aku buat untuk merawat batuk aku nie...org suh gi jumpe doktor, aku dah gi jumpe...org suh wat cara kampung...aku dah pergi..tapi batuk nie masih2 tak ok...

Batuk aku nie sampaii satu tahap akn berdarah....selalunya kalo aku batuk berdarah, aku akan jadi moody..taknak sape kaco...mulanya nak sembunyikan je pasal batuk berdarah..tapi makin aku sembunyi...bukan ada faedah pun...sebab tu kadang2 rasa macam aku dah nak sampai ajal....

Aku ada pergi jumpe sorg ustaz untuk berubat secara kampung...apa yang die cakap "kadang2 kita tak tahu ada yang tak puas hati dgn kita walaupun kita selalu tolong die"...errrr...apa yang aku fikir lepas berubat dgn ustaz tu, aku rasa macam ada org yang selalu aku tolong tapi die guna2kan aku :P

malam nie aku tak leh tahan lagi batuk aku...so aku teruskan batuk...sekian....


Friday, February 26, 2010

Tercipta satu lembaran sejarah...puisi di hari mulia - FITRAH


Fitrah,
Ya manusia hidup mengalur fitrah,
Menyusuri sesuatu yang hakiki,
Agar dapat memudik duniawi,
Buat bekalan di akhir sana,
Moga tenang menghadapiNya...

Disana nafsu,
Memenuhi lapangan rohani manusia,
Menjadi nakhoda di lautan dosa,
Hipokrito melata didunia,
"kenapa dibunuh ibu penyayang itu?"
Haloba sudah berlabuh dijiwa...

Dimana dia???
Philosopio yang cintakan kebenaran,
Gunakan retorik indahmu,
Jangan biarkan mereka tenggelam,
Dek takungan darah manusia tak berdosa,
Sulamlah katamu dengan hikmah,
Agar menjadi ubat pembersih jiwa,
Mereka orang yang sakit.........

Fitrah, fitrah, fitrah...
Hidup manusia mengalur fitrah,
Fitrah yang menyusun sesuatu yang hakiki,
Agar ditelusi ombak nafsu,
Kelak dapat memudik duniawi,
Mencari ketenangan diakhirat sana...


*puisi dari cerita lama..kenangan zaman itu takkan mungkin terlupakan
Kredit buat roomate....


Wednesday, February 17, 2010

Manusia penuh dgn sifat membencikan~~~


kali nie aku tulis dgn perasaan yang amat marah..marah dgn beberapa org yang dikatakan "kawan"...aku ingin saja gunakan perkataan keji yang hina untuk meluahkan rasa tak puas hati ni....salahkan aku dgn dunia silamku?? perlukah persoalkan siapa aku yang dulu??

"dulu rasanya ada baca blog nie..tapi penuh dgn madah cintan cintun...macam org sastera"...setahu dan seingat aku...dulu blog ini aku jadikan sebagai medium aku luahkan rasa sedih dan tidak puas hati aku terhadap org sekeliling....mana ade lak term cintan cintun???

manusia penuh dgn tanda tanya...perlukah berkawan dgn aku semata2 nak menyelidik pasal apa yang dah aku lakukan sebelum2 ini??...hari demi hari..makin terdedah ketidakiklasan yang dipamerkan...aku dah salah pilih kawan rasanya...banyak tolong aku..tapi banyak jugak meragui apa yang aku lakukan..sedikit demi sedikit terdedah tanpa dia sedar....alhamdulillah...kawan2 lama masih banyak memberi sokongan kepada aku..bukan bersifat memilih kawan2 yang baru nak berkawan..tapi bila jadi macam nie...tak ke terfikir kembali????

marah aku malam ini tidak terbendung pulak...yang pasti pasti akan ada yang jadi mangsaku...

Ya Allah berikan aku kekuatan itu...
aku tidak sudi lagi untuk terus disakiti hati dan perasaan atas sejarah silam aku....

kepada yang bekenaan..tolong la hentikan perbutan keji dgn terus menerus membuat aku hilang sabar.


Friday, February 5, 2010

Disaat Dingin Pagi Ini......


Disaat dingin pagi ini,
Kenapa nama itu yang selalu bermain diminda?,
kenapa wajah itu yang membuka hariku?,
Nama itu membawaku kedunia harmoni,
Wajah itu yang membuang rasa benci...

Disaat dingin pagi ini,
Ya Rahman lemparkan sejuta rahmatMu,
Pimpinlah aku mengalun irama hidup ini,
Agar aku dapat menyusun puisi indah menjadi lagu,
Gendangku palu kisah langkahmu...

Disaat dingin pagi ini,
Senyum ikhlasmu hadir dihati,
Hati riang berjengket kebintang,
Walau kita dipisah langit biru,
Telahku sediakn ruang memori untukmu...

Disaat dingin pagi ini,
jgn biarkan senyumanmu hilang,
Kayuhlah roda kehidupanmu dgn riang,
Mulakan harimu dengan kalimah yang Satu,
Taburlah melata kasih sayangmu...